distinct

2021/3/11(Thu)はdistinct です。

今日は"A decade from disaster, the scars remain"と言う記事からです。

ちょうどあれから10年ですね。

当時、会社の会議室で接客中でした。ビルが最新の免振だったのですが大きな揺れだったことを今も覚えています。

それにしても、仙台市出身のお笑いコンビ「サンドウィッチマン」はすごいですね。

26日に県庁を訪れ、東日本大震災の遺児らを支援する「みやぎこども育英募金」に1425万円6796円を寄付されたようです。

県への寄付は今回で8回目で、計約1億7000万円。

 distinct  

 発音 
distŋkt (赤字がアクセント)

www.oxfordlearnersdictionaries.com

 品詞 
形容詞

 語源 
Etymology dictionaryによれば、late 14c., "not identical, not the same," also "clearly perceptible by sense," past-participle adjective from obsolete distincten (c. 1300) "to distinguish one thing from another; make distinct," from Old French distincter, from Latin distinctus, past participle of distinguere "to separate between, keep separate, mark off" (see distinguish). Meaning "plain and intelligible to the mind" is from c. 1600. とあります。

ラテン語のdistinguereですかね。

 意味 

Oxford learner's dictionariesによれば、clearly different or of a different kindとあります。「はっきりと異なる」、「区別できる」です。

 記事 

All I remember was a distinct smell and the piles of debris caked in mud washed up from the seabed. *1

 訳 

私が覚えているのは、独特な匂いと、海底から打ち上げられた泥だらけのがれきの山だけであった。

 補足 
cakeは、 to cover something with a thick layer of something soft that becomes hard when it driesですが、訳しにくいです。

 

本日はこのあたりで。

 

ブログランキング・にほんブログ村へにほんブログ村

勉強の合間に甘いものはいいと思います。それにしてもおいしそうだったので思わず貼ってみました。

*1:The Japan Times 2021/3/11